2.5. Використання результатів для розроблення політики, планування і адміністративного управління

Основна мета перепису населення полягає у з’ясуванні фактів, які мають суттєве значення для розроблення державної політики, планування та управління. Інформація про кількість, розподіл та характеристики населення країни є необхідною для визначення і оцінки її економічних, соціальних та демографічних умов та для розроблення обґрунтованих політичних програм, спрямованих на зростання добробуту країни та її населення. Забезпечуючи зіставні базові статистичні дані для країни в цілому і для кожної адміністративної одиниці чи району, перепис населення робить можливим внесення важливого вкладу у процес загального планування і управління на державному рівні. Результати перепису населення використовуються також при розробленні політики і в управлінні програмами та їх оцінці в таких областях, як освіта та письменність, зайнятість та робоча сила, планування сім’ї, житлове будівництво, охорона здоров’я матері і дитини, розвиток сільських районів, планування транспортних перевезень і шосейних доріг, урбанізація і соціальне забезпечення.

Одним з основних адміністративних застосувань даних перепису є їх використання у визначенні меж виборчих округів та визначенні представництва в органах управління. Для цього необхідно мати детальну інформацію про географічний розподіл населення. Деякі аспекти юридичного або адміністративного статусу територіальних підрозділів також можуть залежати від кількості в них населення.

Окрім того, що перепис населення відповідає певним цілям державної політики, він забезпечує отримання необхідних даних для наукового аналізу і оцінки складу, розподілу, а також зростання кількості населення в минулому та майбутньому. Зміна співвідношення між кількістю міського та сільського населення, розвиток урбанізованих районів, географічний розподіл населення у залежності від таких змінних факторів, як рід занять та рівень освіти, зміни статево-вікової структури і коефіцієнтів смертності та народжуваності різних груп, а також економічних та соціальних характеристик населення та робочої сили, – усі ці питання є досить цікавими з наукової точки зору і мають велике значення як для теоретичних досліджень, так і для вирішення практичних проблем росту промисловості та торгівлі, а також у сфері управління.

Крім вищевикладеного, результати перепису мають також важливе значення для окремих осіб та закладів у галузі підприємництва, промисловості та для оцінки ресурсів робочої сили. Надійні оцінки попиту споживачів на постійно зростаючий асортимент товарів та послуг залежать від наявності точної інформації про кількість населення в окремих районах країни та його розподіл хоча б за віком та статтю, оскільки ці характеристики досить відчутно впливають на попит на житло, речі домашнього вжитку, продукти харчування, одяг, можливості для відпочинку, товари медичного призначення тощо. Крім того, наявність місцевої робочої сили для виробництва та розподілу таких товарів та послуг може відігравати велике значення при визначенні розміщення та організаційної структури підприємства.

Статистична комісія в ході дев’ятої сесії звернула увагу національних статистичних служб на необхідність створення на основі результатів перепису житлового фонду таких базових статистичних даних з питань житлової проблеми, які можна поповнювати поточними даними статистики житлового та іншого будівництва і які дадуть уявлення про сучасний стан справ у житловому питанні, необхідне для розгляду житлових програм. Оскільки не всю інформацію, необхідну для оцінки потреб в житлових приміщеннях та для розроблення житлових програм можна отримати завдяки перепису житлового фонду, додаткові дані потрібно отримувати шляхом перепису населення, спеціальних обстежень житлового фонду та навколишнього середовища, а також статистики природної міграції населення, економічної статистики тощо, але переписи житлового фонду обумовлюють ті основні межі, в яких виконуються припустимі розрахунки, показники та плануються подальші статистичні обстеження.

Розроблення житлової політики та програм є одним з основних видів використання результатів перепису житлового фонду. На житлову політику звичайно впливають соціальні, економічні та політичні фактори, а наявність фактичних даних про стан житла служить об'єктивним критерієм, який необхідно враховувати особам, які займаються розробленням цієї політики.

У більшості країн реалізацією житлових програм займається як уряд, так і приватний сектор. Результати перепису житлового фонду використовуються представницькими закладами для аналізу або діагностики житлового становища. Аналіз житлових умов здійснюється в кількісному та якісному виразах, а результати попередніх переписів використовують для визначення змін житлового стану, які відбулися у міжпереписний період; брак житла та майбутні потреби в ньому підраховують та зіставляють з досягнутим рівнем житлового будівництва; характеристики домогосподарств, які потребують житла, розглядаються у зв'язку з наявним житловим фондом та його вартістю. Такий аналіз як частина загального плану розвитку потрібен для розроблення та втілення національних житлових програм.

Дані, отримані під час перепису житлового фонду, вивчають також і з комерційної точки зору. Організації, які займаються будівельною промисловістю, а також заклади, що фінансують будівництво, і підприємства, по виробництву арматури та обладнання для осель і побутового електрообладнання, повинні визначити можливий попит на житло та заздалегідь передбачити масштаби своєї діяльності в межах загальної програми.


Зміст ] Попередня ] Наступна ]


 

© Державний комітет статистики України, 2004
© Інститут демографії та соціальних досліджень Національної академії наук України, 2004
© ТОВ "Інтелектуальні Системи ГЕО" (електронна версія), 2004