2.6. Зв’язок переписів населення і/або житлового фонду з іншими видами переписів та іншими статистичними обстеженнями

Сільськогосподарський перепис

Ні перепис населення, ні перепис житлового фонду не так тісно зв’язані з сільськогосподарським переписом, як між собою. Проте в результаті посилення інтеграції програм збирання даних зв’язок між переписом населення і сільськогосподарським переписом зараз більш тісний, ніж було в минулому, навіть не зважаючи на те, що ці два переписи використовують різні одиниці реєстрації. (Одиницею реєстрації у сільськогосподарському переписі є господарство, яке являє собою техніко-економічну одиницю сільськогосподарського виробництва; одиницями реєстрації в переписі населення є домогосподарство та особа, яка проживає в ньому). З іншого боку, це зовсім не означає спробу об’єднати перепис населення та сільськогосподарський перепис в єдину операцію на місцях. Подібне об’єднання лягло б таким важким тягарем на місцевих працівників, що результатом могло б стати значне погіршення якості отриманої інформації.

Починаючи з Програми всесвітнього сільськогосподарського перепису 1980 року не рекомендується у ході сільськогосподарського перепису збирати дані про загальну кількість осіб, які забезпечують своє існування за рахунок аграрних господарств, оскільки необхідну інформацію про сільське населення та його зайнятість у сільському господарстві зручніше брати з даних перепису населення та вибіркових обстежень домогосподарств різного типу. Відповідно, Програмою всесвітнього сільськогосподарського перепису 2000 року рекомендовано, щоб сільськогосподарські переписи охоплювали: а) збір обмеженої інформації стосовно демографічних характеристик та економічної діяльності членів домогосподарств, б) збір інформації про кількість та статеву приналежність найнятих на постійній основі сільськогосподарських працівників для кожного господарства; в) інформацію про використання цим господарством сезонних сільськогосподарських працівників.

Виходячи з цього, користувачі результатів сільськогосподарських переписів будуть покладатися на переписи населення (і обстеження домогосподарств, а також інші вибіркові обстеження) з метою отримання інформації стосовно осіб, які працюють у сільськогосподарській галузі, а також пов’язаних з нею професій. Слід мати на увазі, що перепис населення, особливо тоді, коли він торкається лише основної економічної діяльності кожної особи протягом нетривалого облікового періоду, може не охопити осіб, які займаються сільськогосподарською діяльністю тимчасово протягом вказаного періоду, і не буде охоплювати осіб, які працювали у сільському господарстві лише протягом будь-якого іншого періоду року, коли проводився облік.

Тому країни можуть забажати розгляду можливості включення до переписних листів свого перепису населення питання, яке б дозволяло виявити коло осіб, що займалися певною діяльністю, пов’язаною з сільським господарством, протягом тривалого облікового періоду, навіть у тому випадку, коли їх основний чи другорядний вид діяльності протягом нетривалого часу не пов’язаний з сільським господарством. Через розбіжності одиниць реєстрації перепису населення та сільськогосподарського перепису не можна очікувати, що перепис населення надасть необхідну інформацію для з’ясування приналежності певних осіб до конкретних господарств. Крім того, окремі країни, можливо, ухвалять за доцільне обстежувати випадкову сільськогосподарську діяльність шляхом вибіркових оглядів; такі огляди більше підходять для обстежень, щоб не перевантажувати переписи населення.

Перепис населення та житлового фонду на доповнення до інформації про осіб, які безпосередньо зайняті сільськогосподарською працею, дає можливість надавати інформацію безпосередньо про сільськогосподарське населення. Термін “сільськогосподарське населення” включає все населення, що залежить від сільськогосподарської праці. Воно може бути приблизно відображено шляхом підрахунку всіх осіб, які входять до складу тих домогосподарств, глави (або перші особи) яких зайняті сільськогосподарською працею.

Як підкреслено у Програмі всесвітнього сільськогосподарського перепису 2000 року, важливо забезпечити зіставність відповідних визначень, якими користуються під час сільськогосподарських переписів, та визначень, які використовують у переписах населення та житлового фонду, з метою використання результатів переписів у сукупності з урахуванням переваг потенційних можливостей інформаційної бази.

Переписи населення та житлового фонду можна також використовувати у процесі підготовки проведення сільськогосподарського перепису. Інформацію, отриману в результаті недавніх переписів населення та житлового фонду, можна використовувати для розмежування лічильних дільниць, підготовки інструментарію для проведення сільськогосподарського перепису чи розроблення вибіркової сукупності у тому випадку, коли не здійснюється повна сільськогосподарська реєстрація. При плануванні переписів населення та житлового фонду доцільно розглянути можливість збирання деякої сільськогосподарської інформації, що полегшить підготовку до наступного сільськогосподарського перепису. Наприклад, перепис населення і/або житлового фонду може бути зручним засобом визначення аграрних господарств чи, у крайньому разі, їх власників для наступного сільськогосподарського перепису. Перепис житлового фонду також дає можливість для збору інформації стосовно дрібномасштабної сільськогосподарської діяльності, яка здійснювалась там, де район, про який йде мова, не підпадає під визначення аграрного господарства. Такі дані іноді відносять до птахівництва, бджільництва тощо.

Якщо у ході сільськогосподарського перепису планується отримати інформацію про деякі демографічні або соціальні характеристики осіб, зайнятих у сільському господарстві, то було б доцільно використовувати ті ж визначення і групування характеристик, які використовують у переписах населення з метою забезпечення максимальної відповідності результатів обох переписів. Інколи використання додаткових вибіркових обстежень при проведенні кожного з цих переписів може сприяти отриманню необхідних даних про взаємозв’язок між характеристиками населення господарств та характеристиками самих господарств.

Перепис підприємств

Хоча збирання інформації щодо промислових та комерційних підприємств не є частиною перепису населення, деяка зібрана інформація стосовно економічних характеристик окремих осіб може бути використана при підготовці списків власників таких підприємств і/або самих підприємств. Досвід засвідчує, що ці списки можуть бути використані в наступних переписах підприємств або для додаткових реєстрів, які ведуться у більшості країн та використовуються у переписах підприємств. Оскільки більшість списків охоплює майже всі підприємства, в яких кількість працівників перевищує мінімальне значення зайнятих (наприклад, 5 або 10 осіб), то зазвичай шляхом перепису населення береться за мету отримати інформацію лише про дрібні підприємства, особливо ті, що належать самостійно зайнятим особам. Необхідно, однак, щоб ця інформація, яку отримано в результаті перепису населення, була доступною зразу після проведення реєстрації, оскільки така інформація швидко застаріває.

Отримана в результаті перепису інформація, що є необхідною для цього, торкається промислової галузі та статусу зайнятості (роботодавець, найманий працівник, самостійний працівник тощо) економічно активних осіб, назв та адрес їх підприємств (якщо такі є) і (оскільки це стосується роботодавців) кількості найманих працівників. Якщо всю цю інформацію включено до опитувальника, то інформацію стосовно дрібних підприємців та самостійних працівників можна отримати з переписного листа або шляхом оброблення даних перепису. Якщо у переписному листі вказані лише галузь промисловості та статус зайнятості, то необхідну додаткову інформацію стосовно тієї чи іншої групи можливо отримати під час перепису населення на окремому переписному листі.

Перепис будівель

Оскільки в межах перепису житлового фонду обстеженню підлягають усі будівлі (як житлові, так і не житлові), для того, щоб з’ясувати, заселені вони чи ні, може виявитись зручним зареєструвати всі будівлі на момент перепису житлового фонду, хоча дані можуть збиратися тільки про ті будівлі, в яких є житлові одиниці або інші житлові приміщення. Отримана таким чином вичерпна інформація береться іноді за основу перепису будівель, який здійснюється одночасно з переписом житлового фонду чи після нього, або може використовуватися для виявлення особливих типів будівель, важливих для інших обстежень, як, наприклад, для перепису підприємств чи перепису шкіл.

Система поточних статистичних даних про житловий фонд

Поточні статистичні дані про житловий фонд характеризують діяльність, пов’язану з житловим питанням. Вони вміщують відомості про кількість побудованого житла та деякі пов’язані з цим дані, як, наприклад, вартість, кількість кімнат, площа тощо, а також кількість зруйнованого чи знесеного житла. Такі дані звичайно отримують завдяки системі збирання інформації, що базується на адміністративних процедурах, необхідних у для проведення такого виду діяльності. Наприклад, статистична інформація про будівництво може бути отримана з документів, що видаються на право будівництва, на основі звіту про початок будівництва житла та його завершення, ордеру на право зайняття житла. Стратегічну інформацію про зруйноване житло можна отримати з документів, які складаються з метою оподаткування і обліку податкових надходжень. У щомісячній або щоквартальній поточній статистичній звітності стосовно житлового фонду відображаються зміни житлового фонду, і, крім інших цілей, її також можна використовувати для поновлення базових даних, отриманих у результаті перепису житлового фонду.

Записи актів громадянського стану і статистика природного руху населення

Дані переписів населення є базою для обчислення показників природного руху населення, особливо тих, що належать до характеристик, досліджуваних лише під час перепису. І, навпаки, результати перепису із внесеними змінами за даними статистичної інформації про природній рух населення та міграції можуть використовуватись для оцінки його майбутньої кількості, розподілу та інших характеристик у масштабі всієї країни та її окремих районів. Крім того, переписні дані про фертильність можуть бути використані як базова основа для перевірки поточної статистики народжуваності, і навпаки. Тому бажано, щоб процедури збирання інформації переписів населення, статистичної інформації про природний рух та міграції населення були повністю скоординовані в питаннях їх охоплення, концепцій, визначень, класифікації і таблиць.

Слід відзначити, що деякі країни узгодили результати індивідуального перепису дітей у віці до одного року з повідомленнями про реєстрацію народжень за рік, що передував проведенню перепису, використавши це як засіб перевірки повноти обох видів реєстрації. Зв’язок повідомлень про смерть з результатами перепису використовувався для порівняння інформації щодо характеристик померлих, наведених у цих двох джерелах. Хоча більшість проблем, які виникли у минулому при паралельному зіставленні двох видів запису, не були повністю розв’язані, вирішення їх було полегшено завдяки розвитку електронно-обчислювальної техніки. Однак, перш ніж прийняти ту чи іншу процедуру, країни повинні ретельно вивчити можливі переваги використання результатів вибіркових обстежень домашніх господарств, а не результатів переписів. Крім того, такі операції необхідно здійснювати в повній відповідності до національного законодавства і політики, які визначають конфіденційний характер отриманої інформації для збереження довіри населення до перепису.

При створенні системи реєстрації природного руху населення результати перепису відносно його географічного розподілу можна використовувати при розгляді питання щодо відповідного місцезнаходження реєстраційних бюро.

Зв’язок між переписами населення і постійними реєстрами населення

У деяких країнах переписами населення користувались як відправною точкою для створення постійного реєстру населення. Однак такі зусилля не виправдані із статистичної точки зору, якщо немає відповідних і апробованих засобів, включаючи всеохоплюючу та повну систему реєстрації актів про народження та смерть, для постійного поновлення реєстру населення. Однак, якщо немає впевненості в тому, що реєстр є повним і містить оновлену інформацію, країни повинні вважати перепис основним джерелом базових статистичних даних про населення. Якщо список уже ведеться, то є можливість порівняти результати майбутніх переписів населення з даними реєстру для перевірки точності обох джерел – перепису та реєстру. У тій мірі, у якій це допускається національним законодавством та політикою, що визначають конфіденційний характер перепису та інших даних, інформація з одного джерела може передаватися іншому після вивчення та ліквідації розбіжностей.


Зміст ] Попередня ] Наступна ]


 

© Державний комітет статистики України, 2004
© Інститут демографії та соціальних досліджень Національної академії наук України, 2004
© ТОВ "Інтелектуальні Системи ГЕО" (електронна версія), 2004