2.3. Стратегічні завдання

Розроблення планів проведення перепису повинно включати завчасне визначення комплексних стратегічних цілей і задач, якими необхідно користуватися при здійсненні цих планів і встановленні стандартів, які могли б служити орієнтиром для оцінки результатів перепису та визначення успіху його проведення. Найкращою відправною точкою для розроблення таких завдань була б узагальнена інформація, отримана з досвіду проведення попередніх переписів, з аналізу попиту споживачів стосовно відомостей, отриманих за результатами перепису, і оцінки змін у суспільстві і техніці, що використовувалась для перепису. Практично отримати таку інформацію досить складно і сама інформація дає суперечливі орієнтири. Однак такі цілі можна закладати при плануванні основних елементів процесу. У залежності від специфіки стратегічних задач, які будуть ставити перед собою країни при проведенні перепису і які будуть відрізнятися залежно від умов у конкретній країні, їх можна сформулювати таким чином: зміст перепису; вплив на населення і на працівників, що займаються збиранням інформації; отримання результатів перепису; ефективність з точки зору витрат.

Зміст перепису: мета полягає у забезпеченні відповідного змісту запитань для задоволення вимог, що висуваються користувачами, з урахуванням ефективності витрат. Допоміжні цілі в рамках цього елементу стосуються: а) відповідної консультації з існуючими і потенційними користувачами на всіх стадіях; б) встановлення стандартів достовірності, які б ураховували думку користувачів стосовно пріоритетів; в) адекватної перевірки нових запитань для забезпечення успішного збирання інформації і отримання достовірних результатів.

Вплив на населення і на працівників, які займаються збиранням інформації: мета полягає у забезпеченні того, щоб усі аспекти заходів щодо збирання інформації та поширення результатів перепису були прийнятними для населення і повністю відповідали правовим і етичним нормам, які торкаються захисту конфіденційного характеру індивідуальних відповідей. Населення повинно бути повною мірою поінформоване про цілі, зміст і методи перепису, а також про свої права та обов'язки стосовно перепису. Відповідно і всі зайняті у переписі працівники повинні повністю усвідомлювати свої обов'язки. Допоміжні цілі охоплюють такі питання, як: а) збереження недоторканості та конфіденційності заповнених листів та інших записів, які містять персоніфіковану інформацію; б) забезпечення максимальної підтримки з боку населення усіх аспектів проведення перепису; в) підготовка на індивідуальні запити спеціалізованих матеріалів за результатами перепису з урахуванням принципу нерозголошення конфіденційної інформації індивідуального характеру, дотримання прийнятих стандартів достовірності інформації при її поширенні та вживання заходів для забезпечення повного доступу користувачів до узагальнених результатів перепису.

Подання результатів перепису: ціль полягає у забезпеченні подання результатів перепису та пов'язаних з ними послуг, а також у виконанні юридичних обов’язків та задоволенні потреб користувачів з дотриманням попередньо узгодженого рівня якості та термінів. Допоміжні цілі включають: а) підготовку з мінімальними похибками результатів перепису для використання отриманих даних; б) підготовку стандартних матеріалів за основними результатами перепису і надання послуг індивідуальним користувачам відповідно до їх запитів; в) поліпшення доступу до даних перепису; г) використання географічних карт необхідних для збирання та відповідного узгодження даних у процесі підготовки результатів перепису; д) удосконалення методів реєстрації, особливо у важкодоступних районах, з метою скорочення масштабів недообліку та кількості помилок у відповідях; е) поліпшення методів оцінки та способів передачі отриманих результатів користувачам; є) розроблення критеріїв якості показників та досягнення цілей перепису.

Ефективність з точки зору витрат: мета полягає у плануванні та проведенні перепису з найменшими витратами за умови дотримання вимог до змісту та якості. Допоміжні цілі стосуються: а) збирання інформації найбільш ефективним способом з точки зору витрат; б) використання ефективних, швидких, надійних та не надто складних систем оброблення даних; в) передача для здійснення на контрактній основі відповідних частин цього заходу іншим організаціям у випадку, коли це доцільно з точки зору витрат і узгодження з іншими стратегічними завданнями, особливо з необхідністю збереження довіри населення до забезпечення конфіденційності особистих відповідей; г) вивчення можливих джерел альтернативного фінансування і, у разі необхідності, підготовки пропозицій на відшкодування витрат і отримання прибутку; д) ефективне використання ресурсів для розвитку та розроблення таких прототипів систем, які б могли враховувати зміни та виправдати витрати на їх створення.

Такі цілі можна використовувати як базові орієнтири для оцінки вимог користувачів а також закладати в системи оцінок, які при відповідному зважуванні даних можуть використовуватись для зіставлення та аналізу результатів.
 


Зміст ] Попередня ] Наступна ]


 

© Державний комітет статистики України, 2004
© Інститут демографії та соціальних досліджень Національної академії наук України, 2004
© ТОВ "Інтелектуальні Системи ГЕО" (електронна версія), 2004